2021/2022


ERASMUS+ EXPERIENCE EUROPE II. 2020-1-CZ01-KA116-077189

Francie, Lyceé des Métiers T. Monod, Antony 22. 3. – 9. 4. 2022 – 6 stážistů

Pracoviště:

  • Hotel IBIS STYLE, ANTONY
  • Hotel Novotel Portes d’Orléans Paris
  • Lycée des métiers Les Côtes de Villebon, Meudon

2019/2020


Název projektu: Erasmus+ Mobility projekt EXPERIENCE EUROPE
2019-1-CZ01-KA116-060816

FRANCIE – Hotel Savoy  11.–31. 3. 2019 — 6 stážistů

2018/2019


Název projektu: Erasmus+ Mobility projekt The Way to Europe II. 2018-1-CZ01-KA116-047207

FRANCIE – PAŘÍŽ/ANTONY   11.–31. 3. 2019 — 6 stážistů

2016/2017


Název projektu: Erasmus+ Mobility Project „Taste of Europe II.“, 2016-1-CZ01-KA102-022890
Měsíční stáže v Rakousku a Irsku, 3-týdenní stáže ve Francii, 2-týdenní stáž pro učitele odborných předmětů ve Španělsku (celkem 22 žáků + 9 učitelů)

Do Francie vyrazilo v roce 2017 6 studentů na 3 týdny. Vrátili se domů se spoustou zkušeností a mezinárodním certifikátem.

2014/2015


Název stáže: Erasmus+ Mobility Project „Taste of Europe“, 2014-1-CZ01-KA102-000087
3-týdenní stáže ve Francii a Španělsku, 2-týdenní stáž ve Velké Británii
(celkem 24 žáků +  5 učitelů)

2013/2014


Název stáže: Leonardo da Vinci Mobility Project „Taste of French Cuisine“, CZ/13/LLP-LdV/PLM/134225
3-týdenní stáže pro pedagogické pracovníky, učitele odborných předmětů a odborného výcviku pro obor Kuchař ve Francii (celkem 8 učitelů)

2011/2012


Název stáže: Leonardo da Vinci Mobility Project „European Gastronomy on the Road 2011“, CZ/11/LLP-LdV/IVT/134183
3-týdenní stáže žáků ve Francii, Španělsku a Turecku (celkem 24 žáků + 6 učitelů)

2008/2009


Název stáže: Leonardo da Vinci Mobility Project (35 žáků) „European Gastronomy on the Road“, CZ/08/LLP-LdV/IVT/134145
3-týdenní stáže žáků v Itálii, SRN, Francii a Španělsku (celkem 35 žáků + 10 učitelů + monitorovací návštěva 3 osoby)

Do bretonského města Quimperu jsem se vydala v pozici doprovodné osoby společně s 8 žáky na konci dubna 2009. Pět dívek a tři chlapci jeli na tři týdny světu ukázat své odborné dovednosti z oboru kuchař a číšník. Měli také prokázat, jak se dovedou adaptovat na neznámé prostředí, jak dokáží komunikovat nejen v cizím jazyce. Především pak měli za úkol načerpat co nejvíce nových informací, dovedností a know-how týkající se francouzské gastronomie.

Troufám si říct, že i když nás čekaly náročné úkoly, vyjeli jsme s plným nasazením a sebevědomí nám nescházelo. Není se čemu divit. Byli jsme dobře připraveni. Stážisté se před výjezdem zúčastnili jazykového kurzu pod vedením zkušeného lektora, dobré rady o tom, jak předcházet konfliktům ve skupině získali v průběhu psychologické přípravy. Vrcholem bylo setkání s odborníkem na francouzskou kuchyni. Tehdy se mnozí stážisté poprvé v životě setkali s přípravou mořských plodů.
Ale jak už to v životě chodí, ne vždy se situace vyvíjí jednoduše a podle plánu. Po prvních dnech strávených v quimperských restauracích stážisté uznali, že se měli ve škole a doma věnovat studiu cizím jazykům pečlivěji, že polovičatý pracovní výkon na pochvalu nestačí, že zaměstnavatel vyžaduje a oceňuje aktivní přístup k práci. A protože vybraní stážisté chtěli slyšet pochvalu a ocenění od svých tutorů, napnuli všechny síly a po prvních drobných neúspěších se snažili nedostatky odstranit. Během své pracovní stáže se naučili mnoho nových odborných dovedností, které velice dobře využijí nejen během studia na pracovištích odborného výcviku, ale především v budoucnu, kdy nastoupí do svého prvního zaměstnání.

Musím ocenit snahu hostitelské organizace – vzdělávacího střediska CFA Polyvalent de la CMA du Finistère v Quimperu, která vybrala a zajistila individuální pracoviště a každé z nich mělo jisté specifikum. Stážisté vykonávali praxi v luxusních restaurantech, malých klasických restauracích i ve velké cateringové firmě. Vždy večer po práci si stážisté sdělovali zážitky a předávali zkušenosti. Postupně tak získávali přehled o systému francouzské gastronomie. Kromě práce jsme měli také čas na odpočinek a zábavu. Tu nám také ve velké míře zprostředkovala hostitelská organizace. Ve volných dnech jsme jezdili na výlety a exkurze a poznávali jsme život rybářského regionu s bohatou historií, smočili jsme nohy v Atlantiku. A každodenně jsme se setkávali se vstřícností obyvatel Quimperu.

Jsem přesvědčena o tom, že třítýdenní pracovní stáž přinesla našim žákům nejen nové odborné znalosti a dovednosti, ale obohatila je i lidsky. Uznání a poděkování patří také koordinátorce projektu Mgr. Lence Čapkové, která nám skvělou organizací projektu připravila bezpečnou cestu za poznáním a za novými zkušenostmi.

Zpracovala Mgr. Hana Strádalová

2007/2008


Název stáže: Leonardo da Vinci Mobility Project „Gastronomy without Limits III“, CZ/07/LLP-LdV/IVT/134087
3-týdenní stáže žáků v Itálii, Francii a Španělsku (18 žáků + 5 učitelů + monitorovací návštěva 1 osoba)

V květnu 2008 jsem měla možnost strávit jako doprovodná osoba 3 týdny v bretonském městě Quimperu. Mým úkolem bylo dozírat na zdárný průběh pracovní stáže, které se zúčastnilo 5 chlapců – kuchařů z druhého a třetího ročníku. Hostitelskou organizací bylo vzdělávací středisko CFA Polyvalent de la CMA du Finistère v Quimperu.

Dokud jsem se nesetkala s francouzskými partnery, netušila jsem, jak kvalitní vzorek našich žáků jsme na stáž vybrali. Chlapci budili velkou pozornost. Byli hezcí, usměvaví, řádně urostlí a celá skupina působila velice sympaticky.  K celkovému dobrému dojmu přispěly jejich odborné znalosti, ale také slušivé pracovní rondony, které jim před výjezdem zajistila škola. Chlapci v zahraničí dobře reprezentovali nejen naši školu, ale i celý systém odborné přípravy České republiky. Samozřejmě, že se během jejich individuální praxe v pěti quimperských restauracích projevily drobné nedostatky v profesní a jazykové oblasti, ale chlapci tyto nedostatky dokázali vyvážit jinými pozitivy. Například samostatností, flexibilitou, zájmem a snahou učit se novým poznatkům.

Pracovní stáž probíhala podle pečlivě připraveného programu. Nejdůležitější bylo získání nových zkušeností z oblasti gastronomie. Chlapci se naučili nové technologické postupy přípravy pokrmů, seznámili se s restauračním provozem ve Francii, který je od našeho systému poskytování služeb trochu odlišný. S nadšením si vždy večer po práci vyprávěli, co nového se na svých pracovištích naučili. Zejména se zajímali o přípravu různých druhů ryb a mořských plodů.  Dny volna nám francouzští partneři zpříjemnili výlety za poznáním tradic bretonského regionu. Měli jsme mimo jiné možnost vidět světoznámé sobotní trhy v Rennes, plavili jsme se na plachetnici po Atlantiku, absolvovali jsme projížďku výletním parníkem po řece L`Odet, navštívili jsme muzeum rybolovu. Odpoledne po práci se chlapci procházeli uličkami malebného centra Quimperu nebo sportovali na hřišti ve středisku Avel Mor, kde nám přijímající organizace zajistila komfortní ubytování.

Účast na stáži byla neopakovatelným zážitkem nejen pro žáky, ale také pro mne.

Zpracovala: Mgr. Hana Strádalová

2007/2008


Název stáže: Leonardo da Vinci Mobility Project – „New Expertise from Europe II“, CZ/07/LLP-LdV/VETPRO/134086
Týdenní výměna managementu škol ve Francii (Bretaň) (10 osob)

Pro koho?
Projekt byl určen pro 10 členů managementu SŠ společného stravování, Ostrava-Hrabůvka, příspěvková organizace, SŠ Bohumín, příspěvková organizace a Krajské hospodářské komory MSK.

Proč?
–         Podpořit zvýšení kvality v institucích zajišťujících odborné vzdělávání a zvýšit přitažlivost odborného vzdělávání,
–         navázat kontakty pro další spolupráci při mobilitách žáků,
–         inspirace pro tvorbu školních vzdělávacích programů v gastronomických oborech vzdělání,
–         srovnání podílu podnikové sféry a zaměstnavatelů na odborné přípravě v počátečním a dalším vzdělávání.

Jak?
Během 10 dnů účastníci stáže navštívili různé instituce, které v Bretonském regionu zajišťují odbornou přípravu a vzdělávání. Jejich činnost je řízena Hospodářskou komorou CRCI Bretagne se sídlem v Rennes. Před odjezdem absolvovali všichni účastníci kulturní a jazykovou přípravu.

Průběh projektu:

Jazyková a kulturní příprava.
Zkušený lektor, který ovládal několik moderních světových jazyků, přesně pochopil potřeby účastníků pracovního pobytu. V průběhu kurzu se oprostil od vysvětlování složitých gramatických jevů ve francouzštině a procvičoval pouze ustálené konverzační fráze, které pak užili v běžných situacích i úplní začátečníci. Cenná byla i jeho průprava, která se týkala životního stylu ve Francii.