Název projektu:
Podpora inkluze v Moravskoslezském kraji
Žadatel:
Moravskoslezský kraj
Realizace projektu:
01.10.2016—30.09.2019
Operační program
Výzkum, vývoj a vzdělávání
Prioritní osa
3. Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání
Specifický cíl
1. Sociální integrace dětí a žáků včetně začleňování romských dětí do vzdělávání
Registrační číslo projektu
CZ.02.3.61/0.0/0.0/15_007/0000247
Cíl projektu
Projekt je zaměřen na podporu žáků ze socioekonomicky a kulturně odlišného prostředí ve vzdělávání v 9 školách Moravskoslezského kraje. Stěžejním cílem je podpořit tyto žáky v dosahování školního úspěchu a zabránit tak jejich předčasnému odchodu ze vzdělávání. Aktivity jsou zaměřeny na vzdělávání a metodickou podporu pedagogických pracovníků, rozvoj školních poradenských pracovišť, přímou práci se žáky v rámci doučování, kroužků zaměřených na rozvoj gramotností, spolupráci s rodiči a dalšími aktéry ve vzdělávání.
Klíčové aktivity projektu:
KA 1: Programy zaměřené na usnadňování přechodu žáků mezi stupni vzdělávání
- doučování v neformálních klubech
- kroužky rozvoje klíčových kompetencí a gramotností (čtenářská, matematická, přírodovědná, informační a ICT)
KA 2: Podpora školních poradenských pracovišť
- odborní pracovníci na školách: školní speciální pedagog, školní psycholog
- pilotní ověření pozice koordinátor inkluze
KA 3: Podpora prostřednictvím školního asistenta
KA 4: Rozvoj spolupráce pedagogických pracovníků, sociálních a zdravotních služeb a rodiny ve vzdělávání
- workshopy pro rodiče žáků ze socioekonomicky znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí o důležitosti vzdělávání (kluby rodičů na školách)
- spolupráce s rodiči a osvětová činnost pro rodiče
- informační a osvětová kampaň směrem k širší veřejnosti
- podpora rodičů při jednání s pedagogy a sociálními službami
KA 5: Rozvoj pracovníků ve vzdělávání – povinné aktivity
- DVPP
- podpora pedagogů při zavádění a rozvoji inkluzivního vzdělávání
KA 6: Rozvoj pracovníků ve vzdělávání – volitelné aktivity
- DVPP
- sdílení odborných zkušeností a dobré praxe
- vzájemné návštěvy na školách
KA 7: Řízení projektu
Partneři:
- Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, Nový Jičín, příspěvková organizace
- Pedagogicko-psychologická poradna, Opava, příspěvková organizace
- Pedagogicko-psychologická poradna, Frýdek-Místek, příspěvková organizace
- Společně-Jekhetane, o.p.s.
- Základní škola Dany a Emila Zátopkových, Třinec, příspěvková organizace
- Jubilejní Masarykova základní škola a mateřská škola, Třinec, příspěvková organizace
- Základní škola H. Sienkiewicze s polským jazykem vyučovacím Jablunkov, příspěvková organizace
- Základní škola Opava, Boženy Němcové 2 – příspěvková organizace
- Základní škola Opava, Vrchní 19, příspěvková organizace
- Základní škola Opava, Šrámkova 4, příspěvková organizace
- Základní škola a gymnázium Vítkov, příspěvková organizace
- Základní škola Kapitána Jasioka, Havířov – Prostřední Suchá, příspěvková organizace
- Střední škola společného stravování, Ostrava-Hrabůvka, příspěvková organizace
Popis projektu:
Projekt je zaměřen na podporu žáků ze socioekonomicky a kulturně odlišného prostředí ve vzdělávání v 9 školách Moravskoslezského kraje. Stěžejním cílem je podpořit tyto žáky v dosahování školního úspěchu a zabránit tak jejich předčasnému odchodu ze vzdělávání. Aktivity jsou zaměřeny na vzdělávání a metodickou podporu pedagogických pracovníků, rozvoj školních poradenských pracovišť, přímou práci se žáky v rámci doučování, kroužků zaměřených na rozvoj gramotností, spolupráci s rodiči a dalšími aktéry ve vzdělávání.
Projekt zavádí inkluzivní principy a prvky do partnerských škol a jeho aktivity pokrývají komplexní péči o cílovou skupinu žáků. Aktivity realizuje žadatel ve spolupráci s partnerskými organizacemi. Přispěním všech aktérů, kteří se podílejí na projektem podpořeném vzdělávání této cílové skupiny, vznikne síť krajských pracovišť, jejichž odborní pracovníci budou schopni poskytovat odpovídající odbornou péči a metodickou podporu všem zainteresovaným. Pozornost je věnována žákům, pedagogickým i nepedagogických pracovníkům, vedoucím pracovníkům, rodičům stejně tak i vnějším subjektům participujícím v procesu počátečního vzdělávání (včetně zřizovatelů škol a neziskového sektoru).